THEM.

Monday, 15 April 2013

Novel : Ofa Dan Cipa Bab 4


BAB 4

         
          Sudah enam bulan pemergian Mel dan setahun kehilangan Kashaf, Syifa sentiasa menyibukkan diri. Dia sengaja buat begitu. Dia tahu, Mel juga senasib dengannya. Kehilangan ibu bapa sewaktu kecil dan ditempatkan dirumah kebajikan membuatkan mereka belajar menghargai wang ringgit. Mel bukan berduit untuk ulang alik dari Malaysia ke UK. Jadi, bukan mudah untuk mereka leraikan rindu yang bertamu dihati masing-masing. Hanya mampu skype sahaja. Kalau nak call tu, jarang sekali. Mahal kot. Mahu botak kepala kalau hari-hari call Mel.

“Hoi, termenung!” Naufal letak punggung dikerusi berhadapan dengan Syifa.

“Waalaikumsalam.” Naufal sengih. Syifa jeling.

“Hehe, assalamualaikum. Kau dah order?” Syifa angguk kepala.

“Apahal kau nak jumpa aku ni? Siap pesan jangan bawak Nana sekali. Masalah negara ke apa?” tanya Syifa. Sedikit musykil dengan pelawaan Naufal. Jarang mereka keluar berdua.

Naufal betul letak duduknya. Dia berdehem beberapa kali. Mukanya berkerut. Bagaikan ada masalah besar. Tapi, kok ya pun ada masalah besar, ada kaitan dengan aku ke? Ke nak minta tolong?

“Macam ni, haritu Nenda bunyi pasal kahwin.” Kenyataan Naufal membuatkan Syifa ketawa. Naufal dah tarik muka masam.

“So, what’s the problem? Just about marriage right? Kau kahwin jelah.” Naufal merengus. Mudahnya dia bercakap.

“Helo Miss Cipa. It’s about marriage. Perkahwinan. Pernikahan. Aku nak kahwin dengan orang yang cintakan aku. Yang boleh jaga aku sampai tua. Dan masalah sekarang ni, aku tak ada lagi orang tu.”

“Tengku Zarith Naufal, kat luar sana berlambak perempuan yang gilakan kau. Choose one and take her as your wife.”

“Apa kau ingat aku pilih baju?” Ketawa Syifa meletus lagi.

“Naufal, punya gila ramai yang nakkan kau, takkan  satu pun kau tak sangkut kot?”

“Tu bukan nakkan aku tapi gilakan harta yang aku ada.”

“Then tell me perempuan jenis apa yang kau nak? Yang mata biru hijau kuning? Yang kaki panjang? Yang rambut ikal mayang?”

“Aku nak orang yang boleh sayang aku hingga hujung nyawa dia. Orang yang cintakan aku dan bukan harta aku. Orang yang boleh jadi mama kepada anak-anak aku. Orang yang hormat aku sebagai suami. Orang yang hormat Bonda, Walid dan Nenda.  Tak kisah dia tu cantik ke hodoh ke, janji hati dia baik.”

“Amazing! Boleh tahan taste kau.” Syifa sedut Vanilla Latte.

“That’s why aku cari isteri bukan bini.”

“And kau tak jumpa lagi orang macam tu then macam mana kau nak kahwin?”

“Tulah yang aku tengah pusing sekarang ni. Nenda pulak sibuk suruh aku kahwin. Katanya umur aku dah 28 tahun. Dah tua. Like excuse me, 28 tahun tu muda lagi kot. Lainlah umur aku ni dah cecah 40-an. Kalau umur cenggitu, aku pun pening asal aku tak kahwin-kahwin lagi.” Ketawa Syifa pecah lagi.

“Kau carilah siapa-siapa. Suruh dia berlakon jadi wife kau. Lepas kau jumpa orang yang kau nak, terpulanglah kau nak buat apa.” Tiba-tiba mata Naufal bersinar.

“Kaulah.” Serta-merta mata Syifa membulat.

“What?!”

“Dulu aku tolong kau, sekarang kau lah pulak yang tolong aku.” Naufal seperti menagih janji.

“Tapi…” Ish, menyesal pulak aku bagi idea tu. Haa, kan dah makan diri.

“Cipa, kau je yang boleh tolong aku sekarang ni.”

“Naufal, it’s very complicated if aku jadi wife kau. Nanti mesti Nana dan Mel kata apa.”

“Peduli lah orang nak cakap apa.”

“Ooo, kau ingat best jadi janda?”

“Syifa, pleaseee…” Naufal buat muka sedih. Syifa mengeluh.

***

            Mata Nana membulat. Air liur terasa tersekat dikerongkong. Kerusi yang diduduki terasa bergoyang. Dunia bagaikan berputar. Kenyataan Syifa dan Naufal menggugat perasaannya. Biar betul nak kahwin? Bukan Syifa cinta mati ke kat Kashaf? Ni apa dah jadi?

“Korang nak kahwin?” Naufal dan Syifa angguk serentak.

“Are your sure?” tanya Nana sekali lagi. Ish, kena confirm betul-betul ni. Mana tahu kot-kot dia nak buat 
Wakenabeb. Mau malu setahun.

“Very…” Syifa buka mulut.

“Sure!” sambung Naufal tegas.

Makin terlopong Nana. Ni betul-betul bukan cubaan seperti dialog dalam cerita Seniman Bujang Lapok filem P.Ramlee. Wajah Naufal dan Syifa dipandang silih berganti sekali lagi. Seakan tidak percaya. Syifa yang kadang-kadang alergi dengan Naufal, tup-tup nak kahwin. Tak rasa macam ada ketam dalam mangkuk Maggie ke? Musykil musykil.

“Korang ni nak kahwin betul-betul ke kahwin olok-olok?” Tu dia. Nana dah tukar jadi polis sudah. Syifa dah gugup. Naufal disisi dikerling.

“Eh, ada pulak nak kahwin olok-olok.” Naufal menjawab.

Nana pandang Naufal tajam. Naufal dah goyah sedikit. Fuh! Pandangan mata Nana membunuh. Elok-elok aku nak tipu nanti terus kantoi dek mata dia. Tajam macam belati!

“Ya ke?”

“Kau ni nak support ke nak soal siasat macam polis? Tak happy ke kawan kau nak kahwin?” Naufal alih topik. Tak sanggup rasanya nak terus bersoal jawab lagi dengan Nana. Nanti lama-lama boleh terbongkar semua. Nana ni kalau dah dia musykil, mau dia korek rahsia sampai dia puas hati.

“Hailo hailo. Aku bukan tak percaya tapi aku rasa macam ada ketam dalam mangkuk Maggie. Yelah, korang ni kadang-kadang tak boleh jumpa. Kalau duduk semeja, ada karang pinggan mangkuk semua melayang. Tup-tup aku tau korang nak kahwin. Mau tak terkujat aku. So, family kau dah tahu?” Naufal angguk kepala.

“Dah bincang pun. Lagi sebulan, tunang kahwin sekaligus,” terang Naufal. Nana blur.

“Tak faham.” Huh! Betul lah Nana ni bebal! Apa yang susah sangat dia nak faham?

“Macam ni, Nenda nak buat majlis sekaligus. Kiranya pagi aku tunang, lepas zohor nikah, lepas isyak 
sanding.” Syifa pula terang secara terperinci. Mulut Nana dah muncung bentuk ‘O’

“Dah buat persiapan bagai ke?” Syifa pandang Naufal. Naufal pandang Syifa. Ah sudah! Kenapa ni?

“Nana, besok teman aku pergi butik boleh?” pinta Syifa. Nana kerut dahi.

“Eh, apasal dengan aku pulak? Kenapa tak pergi sekali dengan Naufal?” Nana pandang Syifa dan Naufal silih ganti. Aku rasa macam ada tak kena tapi tak tahu apa. Syifa dan Naufal dah telan air liur sebijik-sebijik.

“Aku ada kerja la esok. Meeting sampai ke petang. So, aku suruh Syifa pergi dulu,” kata Naufal. Ni bukan tipu tapi memang betul dia ada meeting.

“Okay!” Nana angguk tanda setuju. Naufal dan Syifa dah hembus nafas lega.


No comments:

Post a Comment