THEM.

Monday, 15 April 2013

Novel : Ofa Dan Cipa Bab 1


BAB 1

Syifa berjalan dibasement parking lot Wangsa Walk. Satu persatu kereta dilintasi. Keadaan dibasement sunyi. Beg plastik Popular digenggam erat dengan tangan kanan. Syifa menghentikan langkah apabila terasa bagai ada yang mengekori. Hish! Hantu Wangsa Walk mana ikut aku ni? Aku tak nak bela lah kau woi. Saka!

Tiba-tiba mulutnya ditekup dari belakang. Tangan kanan Syifa secara automatic refleks melibas beg plastic Popular yang berisi sebuah novel tebal pesanan Mel dan Lawak Kampus miliknya ke arah penyerang.

“Aduh!” Syifa berpusing mengadap penyerangnya.

“Woi saka! Apa kau nak hah?!” Dalam takut, Syifa cuba berani.

“Aku nak ajak kau main kahwin-kahwin.” Syifa blur.

“Kau buat lawak eh bodoh?”

“Dah aku tekup mulut kau, aku nak rompak kau lah bengong! Kenapa kau boleh lagi tanya soalan bodoh tu? Kau sekolah habis ke tidak?”

“Eh, Assalamualaikum sikit eh. Aku sekolah habis sampai form 6 lagi tau. 4 flat lagi. Dah habis degree pun. Aku tak ada duit!”

“Peduli apa!” Penyerang kembali menyerang Syifa. Badan Syifa ditolak ke kereta yang terdapat disitu. Lengan penyerang itu diletakkan dileher Syifa. Muka didekatkan ke muka Syifa.

“Jauh lah sikit muka kau tu. Mulut kau bau lah.” Dalam ketakutan, Syifa cuba melawak.

“Kau fikir kelakar ke bodoh?!” Penyerang itu menekan kuat leher Syifa dengan lengannya. Syifa semakin tercungap. Nafasnya tersekat.

***

“You tak faham I! You asyik sibuk dengan kerja you! Sikit pun you tak pernah nak fikir perasaan I. I ni apa bagi you? Patung? Naufal, I dah penat la macam ni.” Nafas Aulia turun naik menahan marah. Dia sudah tidak peduli dengan keadaan sekeliling.

“Sayang, you jangan macam ni. Orang tengok lah.” Naufal memujuk.

“I dah tak kisah orang nak kata apa. Dah la Naufal, I penat. I letih dengan you. I harap lepas ni you tak ganggu hidup I. I tak boleh hidup dengan dunia you.” Aulia berlalu pergi. Naufal meraup rambutnya. Stress aku! Kaki diatur ke arah parking lot. Balik rumah, tidur lagi bagus!

Sewaktu dia berjalan menuju ke arah kereta, mata Naufal menangkap sesuatu yang mencurigakan. Perlahan kakinya menukar haluan. Naufal kian mendekati. Ooo, kau nak rompak perempuan ye. Ni makan kau! serentak dengan itu, Naufal menerpa ke arah penyerang itu. Tubuh penyerang itu ditendang dari tepi.

“Aduh! Ni superman mana pulak ni?” Penyerang itu mengaduh.

“Superman kepala kau. Baik kau berambus dari sini kalau tak nak tidur dalam bilik besi!” jerkah Naufal. 
Syifa mengurut-urut lehernya yang terasa sakit. Jahanam punya saka. Tak cukup oksigen aku. Penyerang itu bangun. Dia menyapu tubuhnya yang kotor dengan debu itu.

“Hey perempuan, kau nasib baik sebab mamat ni ada. Kalau tak, dah lama aku buat arwah!” Penyerang itu mengangkat jari tengahnya kemudian berlalu pergi.

“Awak tak apa-apa?” tanya Naufal.

“Cis, ayat drama betul,” rungut Syifa.

“Ha? Awak cakap apa? Tak dengar.” Naufal mendekatkan mukanya ke arah Syifa.

“Aku okay. Sesak nafas sikit je. By the way, thank you for helping. Kalau kau tak ada tadi, rasanya 3 malam kot orang kampung dapat makan free.” Naufal tersengih.

“Kereta awak mana?”

“Tu.” Jari Syifa menunding ke arah Produa Myvi yang berwarna putih itu.

“Ehem, aku tak tahu nak balas budi baik kau ni macam mana…”

“Eh, takpa-takpa. Saya tolong ikhlas. Mungkin hari ni saya tolong awak, mana tahu nanti saya pulak dalam 
kesusahan. Boleh lah awak tolong saya.”

“Oh. Aku belanja kau makan eh?” Naufal angkat kening.

“Betul?”

“Ada nampak aku main-main ke?” Naufal tergelak. Boleh jugak. Balik rumah pun, kepala berserabut.

“Okay, jom.”

***

Syifa telan air liur. Masak aku! Bulan ni dah la income kurang. Mamat ni pulak bantai makan restoran mahal. Duit yang ada ni nak bayar sewa kedai kek tu lagi, gaji pekerja lagi, bil air bil elektrik, kereta, barang-barang kek lagi. Hadoii, basuh pinggan lah jawabnya. Syifa pandang sekeliling. Ish! Kalau Nana ke Mel ke Kashaf yang nampak ni, mau hangus aku kena gula.

“Awak tak selesa ke?” Syifa pandang Naufal.

“Eh, gila tak selesa duduk dalam restoran mahal cenggini.” Ambik kau sebijik! Naufal senyum.

“Habis tu, kenapa saya nampak awak gelisah je?”

“Oh, aku takut girlfriend kau nampak.” Naufal tergelak. Lawak jugak dia ni.

“Eh, kau tak payah nak saya awak dengan aku boleh tak? Aku rasa geli semacam lah.” Syifa bermain dengan sudu dan garfu yang disediakan.

“Dah tu?”

“Aku-kau.” Garfu dihalakan ke arah Naufal kemudian  kepada dirinya sendiri. Naufal mengangguk.

“Anyway, aku Naufal.”

“Aku Syifa.”

“Hah? Cipa?” Syifa jeling tajam. Boleh tahan kurang ajar jugak mulut mamat ni.

“Syifa! Syifa! Syifa! Bukan Cipa.” Naufal sengih.

“Kerja apa?” Banyak tanya la pulak mamat ni. Dah orang belanja makan tu, diamlah. Dahla demand restoran mahal. Aku jahit jugak mulut tu karang.

“Aku ada bukak kedai kek.”

“Oh, kat mana?”

“Bangsar.”

“Bonda aku selalu beli kek area situ. Apa nama kedai kek kau eh?”

“Cake’s Village.”

“Oh, tak kenal.” Naufal tersengih. Ish! Aku belasah jugak mamat ni.

“Kau pulak kerja apa?”

“Office boy.” Naufal dah senyum sumbing.

“Office boy kepala dia. Hoi, office boy tak pakai lah Tshirt Polo. Siap Iphone bagai. Standart office boy pakai bundle dengan handphone yang baling anjing, anjing pun koma.” Naufal gelak kuat namun cepat-cepat Syifa menendang kaki Naufal apabila beberapa pasang mata memandang ke arah mereka.

“Sorry sorry. Aku tak tahan nak gelak. Statement kau kelakar siot.”
Pelayan restoran tiba dengan makanan yang dipesan oleh Naufal tadi. Terbelalak mata Syifa. Mamat ni bela jerangkung ke apa? Siapa nak habiskan makanan punya banyak ni? Syifa tunduk.

“Kenapa tunduk?” soal Naufal pelik.

“Aku tengok perut aku. Macam mana aku sumbat semua makanan ni dengan perut aku yang slim ni? Hadoiiii.” Syifa garu kepala. Naufal ketawa.

“Tak payah nak fikir sangat. Kau makan je yang mana kau larat sumbat.”

“Kalau tak habis macam mana? Takkan nak tinggal kot. Membazir amalam syaitan.”

“Aku kan ada.” Terbeliak mata Syifa mendengar kata-kata Naufal.

“Badan taklah gemuk mana tapi kau yakin ke kau dapat habiskan makanan ni semua?” Naufal mengangguk yakin.

“Suka hati kau lah labu. Janji kau makan habis, tak membazir. Berbaloi sikit kalau duit aku habis.” Syifa mula makan.


No comments:

Post a Comment